Follow Up systeem

Post Reply
ZVMV
Ariel
Posts: 244
Joined: Tue Jan 03, 2006 10:59 am
Contact:

Follow Up systeem

Post by ZVMV »

Het Follow-Up Systeem

Je hebt een vaste voorrijder en een vaste achterrijder. Iedereen rijdt dus tussen deze twee personen in, allemaal achter elkaar. Bij kruisingen, splitsingen en alle onduidelijke situaties wijst de voorrijder een plek aan. Het is dan de bedoeling dat de motorrijder die achter de voorrijder rijdt op deze plek stopt en als 'wegwijzer' functioneert. De wegwijzer blijft staan totdat de achterrijder langskomt en sluit dan weer achter in de groep aan (maar wel voor de achterrijder dus).

Een paar dingen zijn belangrijk:

- De wegwijzer wordt op een specifiek punt neergezet. Hou als wegwijzer echter wel rekening met je eigen veiligheid. Ga dus niet midden op de weg stilstaan. In stedelijke gebieden wil een fietspad of stoep wel eens uitkomst bieden.

- De wegwijzer krijgt bij kruispunten/splitsingen/e.d. altijd een plek NA de genomen kruising, Zodat het vervolg van de route duidelijk is zonder een gebarende wegwijzer. Zorg daarbij dat je voor de aankomende rijders op tijd zichtbaar bent zodat zij hun afslag niet missen.

- De wegwijzer blijft ten allen tijde staan totdat de achterrijder langskomt (ook al sta je een half uur te wachten)



- Rijd nooit harder dan je zelf aandurft/aankan!

-dit systeem geeft eenieder de gelegenheid zijn eigen tempo te rijden.


Wie wat sneller kan/wil dan anderen kan, uiteraard veilig, inhalen en wat vaker follow-op gaan staan dan diegenen die dat niet kunnen/willen


- Uit veiligheidsaspect rijdt men zoveel mogelijk achter elkaar/in baksteen-formatie (zeker niet naast elkaar).

- De achterrijder zal als zodanig van een afstand te herkennen zijn (bijv. fluor vest).

- Voor aanvang van de tocht zal voor zover mogelijk deze punten herhaald worden en duidelijk gemaakt worden wie de voorrijder(s) en achterrijder(s) zijn.

- De voorrijder moet niet van de route afwijken.

- De achterrijder moet de route kennen en ook volledig uitrijden.

- De achterrijder moet ten alle tijden achterrijder blijven en niet bij een gestrand iemand moet gaan staan wachten/kijken/prutsen. Bij voldoende vrijwilligers kan er naast de achterrijder een tweede rijder hiervoor mee rijden.

Voordeel van het systeem is dat je dus altijd weer bij het eindpunt uitkomt en je dus ook niet bang hoeft te zijn om de groep kwijt te raken.

Mocht je er nog niet helemaal zeker van zijn dat je het begrijpt, kijk dan tijdens de rit hoe de mensen het voor je aanpakken. Dan zal je zien dat het makkelijker is dan de hoeveelheid tekst hier doet vermoeden


Even een kleine aanvulling/uitleg/opfrissing op het Folow-up systeem zoals wij rijden:
De achterrijder , de naam zegt het al, is bedoelt om als laatste man de rijden, als dit er 2 zijn moet men daar niet tussen gaan rijden, dit zorgt voor verwarring en brengt de veiligheid ook in gevaar. Het is de bedoeling, om onder normale omstandigheden als je de achterrijder ziet aankomen en deze geeft jou een signaal, ik ben op punt aangekomen, meestal een zwaai met zijn arm, dat je dan kunt gaan aanrijden zodat de kolonne niet hoeft te stoppen om te wachten op: sigaretten uitmaken, helm zoeken, starten en wat zich nog allemaal voordoet. Met een volgwagen is het erg moeilijk stoppen. Dus mensen doe de achterrijders een plezier en zorg dat je voor hen uit blijft rijden.
Post Reply